Tervetuloa, Vieras
Ole hyvä ja Kirjaudu tai Rekisteröidy.    Unohtuiko salasana?

Palvelua apteekissa
(1 katselee) (1) vieras
Siirry alasSivu: 1
Aihe: Palvelua apteekissa
Palvelua apteekissa 1 vuosi, 7 kuukautta sitten  
Laitan tämän otsikon alle kirjoituksen jonka ylläpito voi vaikka siirtää paremmin sopivaan osioon, koska en oikein tiedä minne tämä kuuluu.

Me kaikki sairastavat tiedämme että jossain tapauksessa lääkitys on tarpeen ja minulle sattui tapaus, joka oli oikeastaan aika kammottava koska sen vaikutuksena suutuin ihan tosissani siitä kohtelusta mitä saattaa saada, kun menee hakemaan lääkkeitään apteekista.

Olen käyttänyt kyseistä lääkettä 10 vuotta, eli lähes koko sairauteni ajan ja nyt kun minulla oli joka tapauksessa asiaa apteekkiin, niin päätin samalla ostaa myös reseptilääkkeeni.

Farmaseutti otti laskurin käteensä ja laski että en saa vielä lääkkeitäni koska en ole voinut reseptin mukaan vielä käyttää kaikkia lääkkeitäni loppuun ja samalla kirjoitti reseptiin päivämäärän jolloin lääkkeeni olisi saatavilla...katsoin päivämäärää ja totesin että ei onnistu koska lääkkeeni eivät riitä niin pitkälle.

Siitä sainkin sitten valtavan haukkumaryöpyn niskaani kuinka olen lääkkeiden väärinkäyttäjä ja kuinka nämä lääkkeet ovat kaikkein eniten koukuttavia lääkkeitä koko maailmassa ja kuinka en ymmärrä ollenkaan mitä lääkkeet aiheuttavat ym. ym. ym. sanan "et ymmärrä" ja "etkö ymmärrä" sain kuulla kuusi kertaa..joo satuin näet laskemaan ne kun kuuntelin kiltisti farmaseutin moittivaa luentoa....hmm...käsittääkseni lähes jokaiselle dystoniaa sairastavalle määrätään näitä samoja lääkkeitä ja suurimmalle osalle ne sopivat oikein hyvin...

Ja niinkutsutusti koukkuun jääminen ei nyt itseäni kovinkaan paljon huoleta, koska tiesin jo alunperin että lääkitys on mitä luultavammin elinikäinen.

Uskon tietäväni 10 vuotta käyttämieni lääkkeiden sivuvaikutukset ja hyvät sekä huonot puolet jopa paremmin kuin ihminen joka on saanut koulutuksen tuhansiin eri lääkkeisiin, mutta ei varmaankaan ole koskaan joutunut juuri näitä itse käyttämään.

Koko asia olisi mennyt yksinkertaisesti huumorin piikkiin ja olisin pystynyt kyllä olemaan ilman lääkkeitä muutaman päivän, ja nauranut koko asialle..
Mutta ongelma olikin siinä että farmaseutti kailotti valtavalla äänellä koko apteekin kuullen minun asioitani ja koukkuun jäämisiäni ja "Kaikkein eniten riippuvuutta aiheuttavien" lääkkeitten käyttämiseni ja sitä kuinka en näköjään edes ymmärrä asiaa.
Sivusilmällä seurasin kuinka iso joukko muita lääkkeitään odottavia kiinnostuneena kuunteli farmaseutin luentoa.

Koko aikana lääkkeiden nimeä ei mainittu joten varmaan suuri "yleisö" sai sen käsityksen että olin narkkari ja hain apteekista jotain huumeita vastaavaa lääkitystä..

Minä pidin kiltisti suuni kiinni ja kuuntelin nöyränä, en missään tapauksessa ala riitelemään kenenkään nähden ja siksi farmaseutti varmaan ajattelikin, että olin hyvä ja nöyrä saalis hänen vihanpurkaukselleen kaikkia meitä lääkkeitä käyttäviä, parantumatonta sairautta potevia ihmisiä vastaan.

Kun lopulta ihme kyllä sain lääkkeeni koska päätin pitää ainakin siinä asiassa puoleni, niin maksaessani lääkkeitä apteekin asiakkaat katselivat mielenkiinnolla...hmm...tutiseva ja pää kenossa kulkeva ihminen ...täysin selvä narkkari....ja varmaan kauhistuivat kun näkivät minun lähtevä autolla apteekin edestä...kas kun ei poliisi pysäyttänyt kotimatkalla

Jos olisin niinkutsuttu "maan hiljainen" joita ihan liian useat erilaisia parantumattomia päällepäin näkyviä sairauksia sairastavat ovat, olisin jättänyt asian siihen ja itkeskellyt itsekseni, hävennyt, menettänyt yöuneni, surrut ja jäänyt ehkä jopa neljän seinän sisään pitkäksi aikaa.

Mietin apteekista lähtöni jälkeen kuinka vaikea asia todellakin olisi ollut aralle ja hiljaiselle sekä näkyviä oireitaan muutenkin häpeävälle ihmiselle ja vasta siinä vaiheessa aloin olla todella vihainen.

Kun pääsin kotiin kirjoitin asiasta sen apteekin palautussivuille ja vaadin että itse poviisori selvittää asian ja vaadin selitystä tapahtuneelle.
Selitin myös mikä dystonia sairautena on, elleivät he siellä tiedä sitä.
Olen kyllä joskus vienyt sinne meidän esitteitä.

Kirjoitin meilin eilenillalla, eikä apteekista vielä ole tullut mitään vastausta..mielenkiinnolla odotan kuulukokaan mitään, ellei kuulu niin en missään tapauksessa jätä asiaa tähän.

Kaiken ongelman alku oli se, että lääkärini kirjoitti reseptiin viime kerralla pienemmän määrän kyseistä lääkettä päiväannoksena, koska itse olin sitä mieltä että pärjään kyllä pienemmälläkin, enkä edes tiennyt että apteekissa lasketaan määrä jonka ihminen on lääkettä käyttänyt...

Tällä kertaa lääkettä meni alussa jonkin verran enemmän koska oli piikkiaika ja silloinhan on aina hankalampaa pari viikkoa ja siten myös joutuu lääkettäkin ottamaan enemmän kuin näin normaaliaikana.

Joten pakko on kai sitten pyytää lääkärin kirjoittamaan isompi päiväannos vaikka ei sellaista tarvitsekaan, näin apteekin henkilökunta ei pääse moittimaan kovaan ääneen "narkkaria" joka hakee lääkkeitään liian usein....

Mutta meidän kaikkien henkiseen hyvinvointiin kuuluu myös se, että kaupat, eri alojen liikkeet, eri toimistot joissa asioimme, sekä yleensäkin kaikki paikat missä me dystoniaa sairastavat käymme, ottavat meidät täysin normaaleina asiakkaina.
Emme ole narkkareita, emmekä alkoholisteja vaikka pää tärisee ja kulkeminenkin on välillä hiukan horjuvaa.

Toivon että kukaan toinen ei joudu samanlaiseen tilanteeseen, jossa meitä moititaan kovaan ääneen ihmisten kuullen siitä, että olemme valitettavasti sairastuneet omasta itsestämme riippumattomasti ja joudumme käyttämään lääkkeitä pitääksemme itsemme toimintakykyisinä.

Joten kyllä me voimme olla itsestämme ylpeitä siinä missä terveetkin, me olemme kaikesta huolimatta selviytyjiä ja näytetään maailmalle, että emme ole mitään maton alle lakaistavia tutisevia mitäänsanomattomia olioita...vaan olemme vahvoja ihmisiä jotka elävät vähemmän mukavan sairauden kanssa sulassa sovussa
Päivi.T
Päivä ilman naurua on turha päivä.
Ei paikalla Napsauta tässä nähdäksesi käyttäjän profiili
Sukupuoli: Nainen paivi.t.vuodatus.net Asuinpaikka: Tampere
Viimeksi muokattu: 22.06.10 15:18 Päivi.T.
-Päivi-
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Palvelua apteekissa 1 vuosi, 7 kuukautta sitten  
No, huh huh!

Johan on ollut palvelua. Onneksi et jättänyt asiaa siihen, sillä tiskin toisella puolella voi olla joku jonka "lasi" on ääriään myöten täynnä. Siis ihminen joka on jo valmiiksi jaksamisensa äärirajoilla. Silloin tuollainen purkaus voi olla jopa se viimeinen pisara .

Toivottavasti tämä kyseinen henkilö saa huomautuksen asiasta ja ymmärtää paitsi ottaa opikseen, myös hävetä ja pyytää anteeksi.

Toki meillä kaikilla voi olla huonoja päiviä, mutta tuollaisessa ammatissa on joka tapauksessa hillittävä itsensä sekä muistettava vaitiolovelvollisuus.

Tässähän on sitä rikottu, jopa julkisesti . Siis voisi pyytää jopa julkista anteeksi pyyntöä!

Minulle kyllä on tuttua tuo lääkkeiden laskeminen, sillä paitsi mainitsemaasi lääkettä, on myös jotain kipulääkettä joskus laskettu.
Mainitsin tällöin lääkärilleni asiasta ja siitä lähtien hän on kirjoittanut päiväannokseni riittävällä vaihteluvälillä, ettei enää tarvitse ihmetellä.

Kuitenkin on mielenkiintoista joskus loppuvuodesta että toiset farmaseutit hyvin anteliaasti antaisivat lääkettä, enemmän kuin on hakemassa ja toiset laskevat hyvin tarkkaan mitä voi saada.
Riippumatta siitä mitä määrää olet pyytämässä . Varsinkin jos "lääkekatto" on täyttynyt ja KELA maksaa lääkkeet.

Toivottavasti kukaan muu ei joudu moisen palvelun kohteeksi ja pidä nyt pintasi meidän muidenkin puolesta. Proviisori- tai tämä uusi apteekkiketjujen lehti voisi olla hyvä paikka kirjoitukselle aiheesta, eikä aiheetta .
risok
Aurinkoinen ajatus pelastaa synkimmänkin päivän
Sukupuoli: Nainen Asuinpaikka: Sastamala
Viimeksi muokattu: 22.06.10 23:29 risok.
-R-

Hei!

Tuo kuulosti kamalalta, mutta samalla lohdutti minua.
Kävimme pari viikkoa sitten mieheni kanssa oluella. Sen jälkeen oli tarkoitus mennä syömään. Kello oli 17. ja oli arkipäivä.

Sairastan yleistynyttä Dystoniaa ja minusta ei näe päällepäin mitään oireita. Ainoastaan sateenvarjo-kävelykeppi saattaa herättää huomiota aurinkoisena päivänä, lievä horjunta.

Mieheni tilasi oluet ja lähti vessaan. Ajattelin, että nyt hän ei näe kuinka kovin kipeä olen. Painoin pääni ravintolan pöytää vasten käsieni väliin ja yritin rentoutua.

Samassa nuori tarjoilija-tyttö tuki huutamaan että ULOS! Täällä ei saa olla humalassa. Lähdimme kiltisti pois.

Kysyin syytä. Se oli se, etä ravintolan päytään EI saa laittaa päätään. Mielestäni hänen olisi pitänyt tulla kysymään, voinko huonosti ja tarvitsenko apua.

Tein asiasta valituksen kolmeen instanssiin, mutta vastaus oli kaikkiin meileihin että henkilökunta ja portsari (PORTSARI KLO 17.00!) KATSOIVAT MINUN OLEVAN NIIN TUHDISSA HUMALASSA ETTÄ ULOS.

Voi kun täällä voisi kertoa ravintolan nimen ja osoitteen, mutta se ei varmaan oo soveliasta.

Sitten myönteinen kokemus. Hain "huumelääkkeeni" kolme viikkoa etuajassa tamperelaisesta apteekista, eikä mitään ongelmaa.

Koetetaan jaksella!

Aika outoa että edes jälkeenpäin tehty virallinen valitus ei saa aikaan tuon kummempaa selitystä.
Ehkä ravintolalla riittää niin paljon asiakkaita että yks hailu heille vaikka sairaat jäisivät kokonaan pois heidän "listaltaan"...
Mutta se on täysin väärin, myös ravintolan henkilökunnan pitäisi oppia tietämään tästä sairaudesta.
Ei kai meidän tarvitse eristäytyä niin ettemme uskalla edes oluelle mennä jos meidän heitetään saman tien pihalle.

Kyllä meillä on täysin sama oikeus ottaa jonkin verran alkoholia kuin kaikilla muillakin ihmisillä.

Olen kuullut tapauksista jossa dystoniaa sairastavaa ei olla päästetty ravintolaan edes sisälle selvin päin, kun on epäilty vahvaa humalatilaa.

Vaikka portsareilla olisi alkometri käytössään, niin noloa se olisi joutua puhaltamaan joka kerta kun yrittää sisään, se ei ole oikein meitä kohtaan.
Se kuitenkin auttaisi asiaa, silloin portsarilla pitäisi olla jo ravintolan säännöissä velvollisuus pyytää meiltä myös kohteliaasti anteeksi.

Onhan muitakin sairausryhmiä joilla on samoja ongelmia, yleensäkin päällepäin näkyvät sairaudet ovat sellaisia, ne tulkitaan väärin tai sitten peräti halutaan tulkita väärin....

Minä sain kyllä kohteliaan anteeksipyyntöpuhelun ja kuulemma kyseinen farmaseutti oli otettu puhutteluun ja minulle luvattiin että koskaan enää heidän apteekissaan ei tapahdu toista kertaa näin kenellekään.

Jostain syystä on vain aika korkea kynnys mennä takaisin sinne apteekkiin varsinkin kun täällä on kolme muuta apteekkia yhtä lähellä....Kyllä se asia vaikuttaa anteeksipyynnöstä huolimatta huomattavan paljon siihen menenkö enää kyseiseen apteekkiin koskaan uudelleen.
Ei sitä tunnetta edes anteeksipyyntö poista, vaikka pitäisikin poistaa, eihän se koko apteekin syy ollut että yksi töppää.

Joten joka paikassa pitäisi aina palveluhenkilöiden muistaa että jokainen on asiakas ja jokaista pitää kohdella samalla tapaa.

No ajattelin että jos muu perhe sitten käy siellä, mutta minä käyn muualla...En myöskään sano apteekin nimeä niille joille asiasta puhun. Näin ollen apteekille ei koidu mitään haittaa tapahtuneesta.

Meidän pitäisi jotenkin miettiä yhdistyksenä miten saisimme ravintoloille ja monille muillekin paikoille tietoa sairaudestamme.
Jokainen halukashan voisi tietenkin viedä tietoa oman seutunsa ravintoloihin.
Valitettavasti meillä ei ole enää jakaa minkäänlaista esitettä jossa sairauttamme kuvataan.

Itse kiersin muutama vuosi sitten Tampereen seudun Alkoja selittämässä dystoniasta, koska kuulin että eräältä täysin selvänä olleelta jäseneltämme oli evätty ylioppilaskuohuviinien ostaminen koska hänen epäiltiin olevan juovuksissa.

Alkoista myönnettiin että joskus on epäilty että sairas ihminen on ollut alkoholin vaikutuksen alainen, vaikka onkin ollut täysin selvin päin.
Juttelin monen eri Alkon myyjän kanssa asiasta ja sain heiltä todella kohteliasta palautetta.

Asiaa ei oikeastaan osaa edes ajatella, ennenkuin itse, tai joku läheinen sairastuu.
Uskon että myös itse olen joskus terveenä luullut horjuvaa ja vapisevaa sairasta juovuksissa olevaksi.

Olen myös itse ollut nuorempana muutaman vuoden suoraan kaupan palvelualalla ja myönnän että ehkä olen tehnyt myös omat töppäykseni joskus sairaiden kohdalla.
Koska myin aseita ja asetarvikkeita, niin piti olla erikoisen tarkka siitä kenelle edes antoi käteen esiteltävän aseen....
Päivi.T
Päivä ilman naurua on turha päivä.
Sukupuoli: Nainen paivi.t.vuodatus.net Asuinpaikka: Tampere
Viimeksi muokattu: 28.06.10 14:51 Päivi.T.
-Päivi-

Mykistyneen hiljaisuuden vallitessa olen lukenut tätä viestiketjua.
Aikamoista kohtelua "meikäläisille"!

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Olisiko pitänyt soittaa Iltalehti paikalle , dystonia olisi saanut palstatilaa! Ei vaan ....

Lainaan Päivi.T:n tekstiä: "Meidän pitäisi jotenkin miettiä yhdistyksenä miten saisimme ravintoloille ja monille muillekin paikoille tietoa sairaudestamme.
Valitettavasti meillä ei ole enää jakaa minkäänlaista esitettä jossa sairauttamme kuvataan."

Parkinson-liitto on tekemässä uutta esitettä dystoniasta.

En tiedä, milloin se ilmestyy ja nyt ovat kaikki lomilla.
Kyllä siitä ilmoitellaan, sitten kun sellainen on valmis.
Ylläpito

Vs:Palvelua apteekissa 1 vuosi, 1 kuukausi sitten  
Dystonia kirjoitti:
Mykistyneen hiljaisuuden vallitessa olen lukenut tätä viestiketjua.
Aikamoista kohtelua "meikäläisille"!

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Olisiko pitänyt soittaa Iltalehti paikalle , dystonia olisi saanut palstatilaa! Ei vaan ....

Lainaan Päivi.T:n tekstiä: "Meidän pitäisi jotenkin miettiä yhdistyksenä miten saisimme ravintoloille ja monille muillekin paikoille tietoa sairaudestamme.
Valitettavasti meillä ei ole enää jakaa minkäänlaista esitettä jossa sairauttamme kuvataan."

Parkinson-liitto on tekemässä uutta esitettä dystoniasta.

En tiedä, milloin se ilmestyy ja nyt ovat kaikki lomilla.
Kyllä siitä ilmoitellaan, sitten kun sellainen on valmis.

Soita "Karpolle" oli aina minun pojan vastaus, mutta ei sekään enää hyödytä, koska uusia ohjelmia ei tule.
Tuosta uudesta esitteestä senverran mitä olen kuullut, että on vain hieman päivitetty edellisestä, mutta toivomus tietenkin olisi, että ennen ilmestymistään saisi meidän hallituskin sen nähdä ja onko siinä mitään korjattavaa. Sairaus etenee ja lääkitys kehittyy, mutta tuntuu siltä kuten automaailmassakin käy, että ulkokuori saa muutoksen, mutta tekniikka pysyy ennallaan.

Siirry ylösSivu: 1