Yhdistyksen vertaistukitoiminta

Alueelliset vertaistukiryhmät

Alueellisia vertaistukiryhmiä on tällä hetkellä monilla paikkakunnilla eri puolella Suomea. Vertaistukiryhmät järjestävät ohjattua ja virikkeellistä toimintaa: vertaistukitapaamisia, asiantuntijaluentoja, ohjattua liikuntaa ja virkistystoimintaa. Harvinaista sairautta sairastavalle yhdistystoimintaan osallistuminen tarjoaa tiedon ja vertaistuen lisäksi mahdollisuuden löytää yhdessä elämää helpottavia uudenlaisia ajattelu- ja toimintamalleja.

Suomen Dystonia-yhdistys ry tukee vertaistukiryhmien toimintaa. Yhdistyksen hallitus on päättänyt vuonna 2015, että vertaistukiryhmissä kävijöiden on oltava Dystonia-yhdistyksen jäseniä. Käytännössä henkilö voi pari-kolme kertaa käydä katsomassa, onko vertaistukiryhmä hänelle sopiva toimintamuoto. Jos käynnit jatkuvat, henkilön olisi liityttävä Suomen Dystonia-yhdistyksen jäseneksi.

Alle on koottu Suomessa toimivat vertaistukiryhmät. Valitsemalla vertaistukiryhmän, näkyy kyseisen ryhmän yhteyshenkilöt ja tapahtumatietoja.

Kuva: Taina Lehtinen

Dystoniaa sairastavien vertaistukipuhelimet

Älä jää yksin, ota ensimmäinen askel vaikka soittamalla valtakunnalliseen dystoniaa sairastavien vertaistukipuhelimeen, jossa vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt päivystävät
maanantaina ja torstaina klo 13-16:

• Tiina: puh. 045 131 7105, vastasairastuneet
  • Elli: puh. 045 131 7125, yleistynyt dystonia ja DBS-hoito

Muulloinkin vastataan mahdollisuuksien mukaan. Molempiin numeroihin voi ottaa yhteyttä myös muissa vertaistukiasioissa. Puhelun hinta on matkapuhelinmaksu.

Facebook-ryhmät

Dystonia ja nuoret

Yhdistys on perustanut (14.10.2015) Facebookiin suljetun vertaistukiryhmän, joka on suunnattu noin 17-30 vuotiaille dystoniaa sairastaville nuorille. Ryhmä löytyy tästä.

Dystoniaa sairastavien lasten vanhemmat

Dystoniaa sairastavien lasten vanhemmille on suunnattu salainen Facebook-ryhmä. Saat kutsun ryhmään ottamalla yhteyttä Suomen Parkinson-liiton järjestösuunnittelija Ilari Huhtasaloon, sähköposti: ilari.huhtasalo(at)parkinson.fi.