Yhdistyksen vertaistukitoiminta

Dystoniaa sairastavien vertaistukipuhelimet

Älä jää yksin, ota ensimmäinen askel vaikka soittamalla valtakunnalliseen dystoniaa sairastavien vertaistukipuhelimeen 045 131 7105, jossa vapaaehtoinen vertaistukihenkilö Tiina vastaa maanantaina ja torstaina klo 13-16. Muulloinkin vastataan mahdollisuuksien mukaan. Numeroon voi ottaa yhteyttä kaikissa vertaistukiasioissa. Jos et heti saa vastausta, yritä myöhemmin uudelleen. Puhelun hinta on matkapuhelinmaksu.

Uutena tukimuotona on aloittanut DBS-vertaistukipuhelin, jossa saa vastauksia DBS-hoitoon liittyen. Numero on 040 036 0654 ja puheluun vastaa Pekka.

(Päivitetty 29.12.2020)

Alueelliset vertaistukiryhmät

Alueellisia vertaistukiryhmiä on tällä hetkellä monilla paikkakunnilla eri puolella Suomea. Vertaistukiryhmät järjestävät ohjattua ja virikkeellistä toimintaa: vertaistukitapaamisia, asiantuntijaluentoja, ohjattua liikuntaa ja virkistystoimintaa.

Harvinaista sairautta sairastavalle yhdistystoimintaan osallistuminen tarjoaa tiedon ja vertaistuen lisäksi mahdollisuuden löytää yhdessä elämää helpottavia uudenlaisia ajattelu- ja toimintamalleja.

Suomen Dystonia-yhdistys ry tukee vertaistukiryhmien toimintaa ja ryhmässä kävijän olisi toivottavaa olla yhdistyksen jäsen. Käytännössä henkilö voi pari-kolme kertaa käydä katsomassa, onko vertaistukiryhmä hänelle sopiva toimintamuoto.

Alle on koottu Suomessa toimivat vertaistukiryhmät. Valitsemalla vertaistukiryhmän, näkyy kyseisen ryhmän yhteyshenkilöt ja tapahtumatietoja.

Espoon, Lappeenrannan ja Mikkelin vertaistukiryhmissä etsitään yhteyshenkilöä. Jos kiinnostuit asiasta, ota yhteyttä yhdistyksen sihteeriin puh. 045 235 2338 tai sp. sihteeri(at)dystoniayhdistys.com

Kuva: Taina Lehtinen

Facebook-ryhmät

Dystonia ja nuoret

Yhdistys on perustanut (14.10.2015) Facebookiin suljetun vertaistukiryhmän, joka on suunnattu noin 17-30 vuotiaille dystoniaa sairastaville nuorille. Ryhmä löytyy tästä.

Dystoniaa sairastavien lasten vanhemmat

Dystoniaa sairastavien lasten vanhemmille on suunnattu salainen Facebook-ryhmä.