Yhdistyksen vertaistukitoiminta

Dystoniaa sairastavien vertaistukipuhelimet

Älä jää yksin, ota ensimmäinen askel vaikka soittamalla valtakunnalliseen dystoniaa sairastavien vertaistukipuhelimeen, jossa vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt päivystävät
maanantaina ja torstaina klo 13-16:

• Puh. 045 131 7105, vastasairastuneet
  • Puh. 045 131 7125, yleistynyt dystonia

Muulloinkin vastataan mahdollisuuksien mukaan. Molempiin numeroihin voi ottaa yhteyttä myös muissa vertaistukiasioissa. Puhelun hinta on matkapuhelinmaksu.

Alueelliset vertaistukiryhmät

Alueellisia vertaistukiryhmiä on tällä hetkellä monilla paikkakunnilla eri puolella Suomea. Vertaistukiryhmät järjestävät ohjattua ja virikkeellistä toimintaa: vertaistukitapaamisia, asiantuntijaluentoja, ohjattua liikuntaa ja virkistystoimintaa. Harvinaista sairautta sairastavalle yhdistystoimintaan osallistuminen tarjoaa tiedon ja vertaistuen lisäksi mahdollisuuden löytää yhdessä elämää helpottavia uudenlaisia ajattelu- ja toimintamalleja.

Suomen Dystonia-yhdistys ry tukee vertaistukiryhmien toimintaa. Yhdistyksen hallitus on päättänyt vuonna 2015, että vertaistukiryhmissä kävijöiden on oltava Dystonia-yhdistyksen jäseniä. Käytännössä henkilö voi pari-kolme kertaa käydä katsomassa, onko vertaistukiryhmä hänelle sopiva toimintamuoto. Jos käynnit jatkuvat, henkilön olisi liityttävä Suomen Dystonia-yhdistyksen jäseneksi.

Alle on koottu Suomessa toimivat vertaistukiryhmät. Valitsemalla vertaistukiryhmän, näkyy kyseisen ryhmän yhteyshenkilöt ja tapahtumatietoja.

Kuva: Taina Lehtinen

Facebook-ryhmät

Dystonia ja nuoret

Yhdistys on perustanut (14.10.2015) Facebookiin suljetun vertaistukiryhmän, joka on suunnattu noin 17-30 vuotiaille dystoniaa sairastaville nuorille. Ryhmä löytyy tästä.

Dystoniaa sairastavien lasten vanhemmat

Dystoniaa sairastavien lasten vanhemmille on suunnattu salainen Facebook-ryhmä. Saat kutsun ryhmään ottamalla yhteyttä Suomen Parkinson-liiton järjestösuunnittelija Ilari Huhtasaloon, sähköposti: ilari.huhtasalo(at)parkinson.fi.