Yhdistyksen vertaistukitoiminta

Alueelliset vertaistukiryhmät

Päivätty 11.1.2022
Koronapandemia on edelleen keskuudessamme ja vaikeuttaa tavallisen arjen elämistä ????
Koronaministerityöryhmä esittää toimia vaikean epidemiatilanteen hillitsemiseksi. Seuraavassa on 7.1.2022 päivätty tekstiä Valtioneuvoston tiedotteesta:

"Ministerityöryhmä katsoo, että sisätilojen käyttöä ja sisätiloissa järjestettäviä tilaisuuksia on rajoitettava merkittävästi koko Suomessa. Kunnat ja aluehallintovirastot ohjataan varmistamaan, että kaikki välttämättömät, sisätilojen käyttöä ja tilaisuuksia koskevat rajoitukset kaikissa riskiluokissa on otettu leviämisalueilla käyttöön tartuntatautilain 58 g § mukaisesti, mukaan lukien lasten ja nuorten harrastustoiminta. Matalan riskin ulkotilaisuuksia voidaan yhä järjestää, jos lähikontaktit voidaan välttää. Sisällä järjestettäviin yksityistilaisuuksiin osallistuvia kehotetaan tekemään kotitesti ennen perheen ulkopuolisten ihmisten tapaamista. Kerrallaan suositellaan tapaamaan korkeintaan viittä perheen ulkopuolista henkilöä. Ministerityöryhmä korosti myös ihmisten omaa vastuuta tartuntojen ehkäisyssä."

Seuraa oman alueesi rajoituksia!
_____________________________________________________________________________

Alueellisia vertaistukiryhmiä on tällä hetkellä monilla paikkakunnilla eri puolella Suomea. Vertaistukiryhmät järjestävät ohjattua ja virikkeellistä toimintaa: vertaistukitapaamisia, asiantuntijaluentoja, ohjattua liikuntaa ja virkistystoimintaa.

Harvinaista sairautta sairastavalle yhdistystoimintaan osallistuminen tarjoaa tiedon ja vertaistuen lisäksi mahdollisuuden löytää yhdessä elämää helpottavia uudenlaisia ajattelu- ja toimintamalleja.

Suomen Dystonia-yhdistys ry tukee vertaistukiryhmien toimintaa.

Alle on koottu Suomessa toimivat vertaistukiryhmät. Valitsemalla vertaistukiryhmän, näkyy kyseisen ryhmän yhteyshenkilöt ja tapahtumatietoja.

Espoon, Lappeenrannan, Mikkelin ja Turun vertaistukiryhmissä etsitään yhteyshenkilöä. Jos kiinnostuit asiasta, ota yhteyttä yhdistyksen sihteeriin puh. 045 235 2338 tai sp. sihteeri(at)dystoniayhdistys.com

Kuva: Taina Lehtinen

Dystoniaa sairastavien vertaistukipuhelimet

Älä jää yksin, ota ensimmäinen askel vaikka soittamalla valtakunnalliseen dystoniaa sairastavien vertaistukipuhelimeen 045 131 7105, jossa vapaaehtoinen vertaistukihenkilö Tiina vastaa maanantaina ja torstaina klo 13-16. Muulloinkin vastataan mahdollisuuksien mukaan. Numeroon voi ottaa yhteyttä kaikissa vertaistukiasioissa. Jos et heti saa vastausta, yritä myöhemmin uudelleen. Puhelun hinta on matkapuhelinmaksu.

Toinen vertaistukipuhelin on DBS-vertaistukipuhelin, jossa saa vastauksia DBS-hoitoon liittyen. Numero on 040 036 0654 ja puheluun vastaa Pekka.

(Päivitetty 11.10.2021)

Facebook-ryhmät

Dystonia ja nuoret

Yhdistys on perustanut (14.10.2015) Facebookiin suljetun vertaistukiryhmän, joka on suunnattu noin 17-30 vuotiaille dystoniaa sairastaville nuorille. Ryhmä löytyy tästä.

Dystoniaa sairastavien lasten vanhemmat

Dystoniaa sairastavien lasten vanhemmille on suunnattu salainen Facebook-ryhmä.