Kurssit

Kelan kurssit

Kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit 2019

>Kurssit 2019 (Päivitetty 11.4.2019)<

Kela järjestää työikäisille monipuolista kuntoutusta, jolla parannetaan ja tuetaan työkykyä ja edistetään työelämään pääsyä tai sinne paluuta.

>Pikaopas kuntoutukseen<

Parkinsonliiton sopeutumisvalmennuskurssit 2019

Tutustu kursseihin tästä. [Pdf-tiedosto]

Dystonia-verkkokurssi,
Kurssipäivät 16.10.,23.10.,30.10.,6.11.,13.11.,20.11.,27.11.,4.12. klo 17–19. Haku päättyy 6.9.2019.
Dystonia-verkkokurssi tarjoaa perustietoa sairaudesta, tukea sairauteen sopeutumisessa ja sen kanssa elämisessä asiantuntijatiedon ja vertaiskeskustelujen avulla. Kurssilla käsiteltäviä aiheita ovat mm. dystonia sairautena, mieliala, sopeutuminen, kipu, liikunta ja rentoutuminen sekä sosiaalinen tuki. Asiantuntijoina kurssilla on mm. neurologi, psykologi ja fysioterapeutti. Lisäksi sama kurssiohjaaja on mukana kaikissa tapaamisissa.

Kehon ja mielen voimavarat, LIEKSA (YT, D)
Keho ja mieli muodostavat kokonaisuuden ja ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Kehon tuntemukset vaikuttavat mieleen ja toisaalta tunteet ja ajatukset heijastuvat liikkumiseen ja kokemukseen omasta kehosta. Kurssilla opetellaan tunnistamaan ja vahvistamaan kehon ja mielen voimavaroja, löytämään keinoja itsesäätelyn tueksi sekä otetaan käyttöön uusia keinoja selvitä sairauden kanssa.
Kurssinro ja paikka: 2719 Lieksa, Yrjölän kotiseututalo
Aika: 25.9.2019 (4h) 26.9. (8h) ja 3.12. (4h). Haku päättyy 21.08.2019
Lisätietoa tästä.

Kursseille haetaan Parkinsonliiton hakulomakkeella. Liiton kotisivuilta www.parkinson.fi/kurssihakemus löytyy tulostettava hakulomake, jonka voi täyttää myös sähköisesti. Hakulomakkeita saa myös kuntoutus- ja aluetoimistoista. Hakemukseen liitetään kopio mielellään alle 6 kk vanhasta sairauskertomuksesta. Hakulomakkeet toimitetaan Parkinsonliittoon viimeistään ennen kurssin viimeistä hakupäivää.

Tuetut lomat

Elokuussa järjestettävälle luontolomalle Elämyksiä Luonnosta Piispalassa Kannonkoskella on vielä paikkoja tarjolla. Lisätietoa tästä.

Tuetut lomat ovat hinnaltaan edullisia Maaseudun Terveys ja Lomahuolto ry:n (MTLH) järjestämiä ja STEA:n (ent. Raha-automaattiyhdistyksen) tukemia viiden vuorokauden mittaisia lomajaksoja. Lisätietoa

Lomille haku: Hakemukset lähetetään viimeistään 3 kuukautta ennen lomajakson alkua Maaseudun terveys- ja lomahuoltoon, Mannerheimintie 31 B 20, 00250 Helsinki (puh.050 406 4616).

Lomakalenteri https://lotu.lomajarjestot.fi/t/MTLH/calendar/list

Lisätietoa lomista http://www.mtlh.fi/ sekä liiton järjestösuunnittelijoilta.