Kurssit

Kelan kurssit

Kelan esite Kela järjestää kuntoutuskursseja liikehäiriösairautta sairastaville aikuisille (pdf-tiedosto).

Kela järjestää kuntoutuskursseja liikehäiriösairauksia sairastaville aikuisille. Kuntoutus on moniammatillista ja ryhmämuotoista.

Kurssihakuun tästä.
Sairausryhmäkohtaisia kursseja kohtaan pompula,
Sanahakuun Dystonia,
Valitse sairaus tai ammattiala, jolle tarkoitettuja kursseja haluat katsella kohtaan LIIKEHÄIRIÖISTEN SAIRAUDET ja kaikki ammatit
Klikkaa lomakkeen alaosasta Suorita haku, niin saat kurssit näkyviin.

Päivitetty 3.5.2021

Parkinsonliiton kursseja vuonna 2022

Parkinsonliitto järjestää valtakunnallisia sopeutumista tukevia kursseja Parkinsonin tautia, dystoniaa, Huntingtonin tautia ja harvinaisia liikehäiriösairauksia sairastaville ja heidän omaisilleen. Kurssien tavoitteena on edistää osallistujien hyvinvointia antamalla tietoja ja taitoja elämänlaadun parantamiseen, itsehoidon ja toimintakyvyn edistämiseen. Kurssit järjestetään pääosin avomuotoisina eri puolilla Suomea.

Tutustu Parkinsonliiton 2022 kurssitarjontaan Kurssiesite 2022(pdf)

Lisätietoa kursseista löytyy Parkinsonliiton sivuilta: https://www.parkinson.fi/palvelut/dystonia/kurssit

Lisätietoa kursseista ja kursseille hakemisesta Laura Jussila, kurssitoiminnan asiantuntija, sp. laura.jussila@parkinson.fi
tai puh. 02 2740 418  ti-to klo 10-12 tai puh. 050 463 8278 sp. kurssi@parkinson.fi

Tuetut lomat

Hae lomalle!

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n (MTLH) järjestää yhteistyössä Parkinsonliiton ja STEAn tukemia 5 vuorokauden mittaisia lomajaksoja. Lomat on suunnattu liikehäiriösairauk­sia sairastaville ja heidän läheisilleen/perheille sekä omaishoitajille. Lomatoiminnan tavoitteena on vahvistaa lomalaisten osallisuutta ja henkilökohtaisia tai perheensisäisiä voimavaroja.

Kiinnostaako loma Kangasalla, jossa on mahdollisuus myös vertaistukeen?

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto (MTLH) järjestää erilaisia lomia, ja teemme heidän kanssaan yhteistyötä. Nämä lomat ovat tarkoitettu liikehäiriösairaille ja läheisille.

Lomateema: Voimaa vertaisuudesta -lomat omatoimisille aikuisille
Loman kohderyhmä: Liikehäiriösairaat ja heidän läheiset (Parkinsonin tauti, dystonia, Huntingtonin tauti, essentiaalinen vapina ja muut liikehäiriösairaudet)
Lomakohde: Ikifit/Kuntoutus Apila, Kangasala
Loma-aika: 14.11.2022-19.11.2022
Omavastuu/vuorokausi: 20 € (aikuinen)

Voimaa vertaisuudesta -lomat omatoimisille aikuisille on tarkoitettu henkilöille, joita yhdistää saman sairauden, vamman tai elämäntilanteen tuomat haasteet. Lomalle osallistuvan tulee selviytyä lomalla itsenäisesti tai oman avustavan henkilön kanssa. Voimaa vertaisuudesta- lomien tavoitteena on, että lomalaiset virkistyvät, tapaavat toisia samassa tilanteessa olevia sekä saavat vertaistuen ja lomaohjelman kautta voimavaroja arkeen. Lomalla on mahdollisuus osallistua ohjattuihin toimintatuokioihin oman jaksamisen ja toimintakyvyn mukaisesti. Omavastuuosuus on 20 €/vrk. Lomalla on täysihoito (aamiainen, lounas, päivällinen) ja majoitus jaetuissa kahden hengen huoneissa.

Viimeinen hakupäivä lomalle on 14.8.2022. Lomaa haetaan joko MTLH:n nettisivujen kautta tai paperisella hakulomakkeella.

Lue lisää MTLH:n tuetuista lomista täältä: https://mtlh.fi/loman-hakeminen/

Lisätietoa lomista Parkinsonliiton sivuilta.

Lomille haku: Hakemukset lähetetään viimeistään 3 kuukautta ennen lomajakson alkua Maaseudun terveys- ja lomahuoltoon, Mannerheimintie 31 B 20, 00250 Helsinki (puh. 050 406 4616).

Lomakalenteri https://lotu.lomajarjestot.fi/t/MTLH/calendar/list

Päivitetty 29.4.2022