Kurssit

Suomen Parkinson-liiton kurssit

Dystonia sopeutumisvalmennuskursseja Turussa Suvituulessa

Kurssinro 218, aika 22.-26.01.2018, erilaisia dystonioita sairastaville ja omaisille. Kurssin tavoitteena on edesauttaa liikehäiriöön sopeutumista ja selviytymistä vaikeidenkin oireiden kanssa asiantuntijoiden ohjauksella. Viimeinen hakupäivä on 22.11.2017. Lisätietoa

Kurssinro 1818, aika 15.–19.10.2018, haku päättyy 15.8.2018. Kurssin tavoitteena on tukea sairauteen sopeutumista ja elämistä vaikeidenkin oireiden kanssa yhdessä asiantuntijoiden ja vertaisten kanssa. Kurssilla saa tietoa dystoniasta sekä ohjataan ja motivoidaan itsehoitoon. Yhdessä vertaisten kanssa pyritään löytämään sopivia rentoutumisen keinoja ja mielihyvän lähteitä. Kurssi sisältää asiantuntijaluentoja, liikuntaryhmiä ja ohjattua vapaa-ajan toimintaa.

Lisätietoja: Kuntoutuksen sihteeri Hannele Hyppönen, p. 02 2740 418, hannele.hypponen(at)parkinson.fi

Voit hakea kurssille myös sähköisellä lomakkeella täältä.

Verkkosovakurssit

VERKKOSOVA on Suomen Parkinson-liiton hallinnoima ja RAY:n, nykyisin STEA:n rahoittama hanke, jossa kehitetään verkossa (internetissä) toteutettavaa sopeutumisvalmennuskurssia. Verkkokurssin avulla pyritään mahdollistamaan entistä useamman osallistuminen sopeutumisvalmennuskurssille asuinpaikasta sekä työ- ja elämäntilanteesta riippumatta.

Kurssinro 2618, Avaimia työssä jaksamiseen -verkkosopeutumisvalmennuskurssi on työelämässä mukana oleville dystoniaa ja MS-tautia sairastaville (3+3). Verkossa keskiviikkoisin 4.4., 11.4., 18.4., 25.4., 2.5., 9.5., 16.5. ja 30.5. klo 17.30−19.30. Viimeinen hakupäivä: 21.2.2018. Lisätietoa

Dystonia-verkkokurssi UUSI!

Kurssinro 3518, aika 19.9., 26.9., 3.10., 10.10., 17.10., 24.10., 31.10. ja 7.11. klo 12‒14
Haku päättyy 17.8.2018. Kurssi toteutetaan pelkästään verkossa. Verkkokurssin tavoitteena on tukea dystoniaan sopeutumisessa tarjoamalla tehtävien ja videoryhmäkeskustelujen avulla tietoa ja taitoa yhdessä asiantuntijoiden ja vertaisten kanssa.

Kurssi sisältää kahdeksan videoryhmätapaamista, joissa käsitellään eri aiheita. Mukana on kurssiohjaaja ja erityisasiantuntija, kuten neurologi, psykologi tai fysioterapeutti. Kurssialustana toimivat verkkosivut, joissa on mm. aiheisiin liittyviä välitehtäviä sekä materiaaleja.

Lisätietoja: Laura Jussila, Verkkosova-projektityöntekijä, fysioterapeutti sp. laura.jussila(at)parkinson.fi, p. 050 463 8278

Kursseille haetaan Parkinson-liiton hakulomakkeella. Liiton kotisivuilta www.parkinson.fi/kurssihakemus löytyy tulostettava hakulomake, jonka voi täyttää myös sähköisesti. Hakemukseen liitetään kopio mielellään alle 6 kk vanhasta sairauskertomuksesta tai lääkärinlausunnosta.

Tuetut lomat

Tuetut lomat ovat hinnaltaan edullisia Maaseudun Terveys ja Lomahuolto ry:n (MTLH) järjestämiä ja STEA:n (ent. Raha-automaattiyhdistyksen) tukemia viiden vuorokauden mittaisia lomajaksoja. Lisätietoa

Voimaa vertaisuudesta, erityisesti dystoniaa sairastaville lapsiperheille

Ikaalisten Kylpylä 1.7.2018–6.7.2018 (erityisesti dystoniaa sairastaville) Haku päättyy 1.4.2018. Loma tarjoaa mahdollisuuden arjesta irtautumiseen, tiedon sekä tuen saamiseen niin toisilta osallistujilta kuin asiantuntijoiltakin.

Omavastuuosuus on 20,00 €/vrk/osallistuja. Hintaan sisältyy täysihoito, lomakohteen tarjoama vapaa-ajan ohjelma ja kylpylän käyttö. Lomajaksolla yhteyshenkilönä toimii liiton perehdyttämä vertaisohjaaja. Osalla lomista on liiton järjestösuunnittelija paikalla osan lomaa.

Lomille haku: Hakemukset lähetetään viimeistään 3 kuukautta ennen lomajakson alkua Maaseudun terveys- ja lomahuoltoon, Mannerheimintie 31 B 20, 00250 Helsinki (puh.050 406 4616) tai sähköisellä lomatukihakemuksella (http://www.mtlh.fi/fi/Lomatuen%20haku/).

Lomakalenteri https://lotu.lomajarjestot.fi/t/MTLH/calendar/list

Lisätietoa lomista http://www.mtlh.fi/ sekä liiton järjestösuunnittelijoilta.

Kelan kurssit

Kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit 2017

Kela järjestää työikäisille monipuolista kuntoutusta, jolla parannetaan ja tuetaan työkykyä ja edistetään työelämään pääsyä tai sinne paluuta. Kussitarjonta tästä (päivitetty 29.10.2017).

Vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta järjestetään asiakkaalle, jolla on sairauteen tai vammaan liittyvä suoritus- ja osallistumisrajoite, joka aiheuttaa hänelle huomattavia vaikeuksia osallistumisessa ja suoriutumisessa arjessa.  Kuntoutuksella voidaan tukea kuntoutujan mahdollisimman itsenäistä ja täysipainoista toimintaa ja osallistumista hänelle merkityksellisissä arjen ympäristöissä.

Sairausryhmäkohtaiset kuntoutuskurssit tukevat sairastuneita tai vammautuneita henkilöitä sekä heidän perheitään monissa eri elämäntilanteissa. Lisätietoa http://www.kela.fi/kuntoutus

Hakuohje: Kela -> kuntoutus -> kuntoutuskurssihaku: pompula kohtaan "sairausryhmäkohtaisia kursseja" ja sanahakulaatikkoon dystonia, sen jälkeen "suorita haku", niin näet päiväkohtaisen tilanteen.