Kurssit

Suomen Parkinson-liiton kurssit

Dystonia sopeutumisvalmennuskursseja Turussa Suvituulessa

Kurssinro 1818, aika 15.–19.10.2018, haku päättyy 15.8.2018. Kurssin tavoitteena on tukea sairauteen sopeutumista ja elämistä vaikeidenkin oireiden kanssa yhdessä asiantuntijoiden ja vertaisten kanssa. Kurssilla saa tietoa dystoniasta sekä ohjataan ja motivoidaan itsehoitoon. Yhdessä vertaisten kanssa pyritään löytämään sopivia rentoutumisen keinoja ja mielihyvän lähteitä. Kurssi sisältää asiantuntijaluentoja, liikuntaryhmiä ja ohjattua vapaa-ajan toimintaa.

Lisätietoja: Kuntoutuksen sihteeri Hannele Hyppönen, p. 02 2740 418, hannele.hypponen(at)parkinson.fi

Voit hakea kurssille myös sähköisellä lomakkeella täältä.

Verkkosovakurssit

Dystonia-verkkokurssi

Kohderyhmä: Dystoniaa sairastavat
Paikka ja aika: verkossa pääasiassa keskiviikkoisin päiväaikaan 19.9., 26.9., 3.10., 10.10., 17.10., 24.10., 31.10. ja 7.11. klo 12‒14.
Haku päättyy: 17.8.

Kiinnostaako sinua osallistuminen sopeutumisvalmennuskurssille ilman matkustamista ja yöpymisiä? Haluatko saada asiantuntijatietoa helposti verkon kautta? Haluatko jakaa kokemuksia vertaistesi kanssa?

Verkkosova-kursseilla on kahdeksan videoryhmätapaamista eri aiheista asiantuntijoiden ja vertaisten kanssa. Kurssialustana toimivat Parkinson-liiton kotisivujen yhteydessä olevat verkkosivut, joissa on mm. aiheisiin liittyviä välitehtäviä, materiaaleja sekä keskustelupalsta. Välitehtävien tekeminen ei ole mukanaolon edellytys, mutta niiden tarkoitus on antaa eväitä tulevan aiheen käsittelyyn sekä ryhmäkeskusteluihin.

Dystonia-verkkokurssi tarjoaa perustietoa sairaudesta, tukea sairauteen sopeutumisessa ja sen kanssa elämisessä asiantuntijatiedon ja vertaiskeskustelujen avulla. Kurssilla käsiteltäviä aiheita ovat mm. dystonia sairautena, mieliala ja sopeutuminen, liikunta ja rentoutuminen sekä sosiaalinen tuki. Asiantuntijoina kurssilla on mm. neurologi, psykologi ja fysioterapeutti. Lisäksi sama kurssiohjaaja on mukana kaikissa tapaamisissa.

Varmistathan, että käytettävissäsi on Chrome-selaimella varustettu tietokone, jossa on kamera sekä hyvin toimiva nettiyhteys. Jokaisen osallistujan kanssa harjoitellaan kurssilla käytettävää tekniikkaa ja varmistetaan laitteiden toimivuus ennen ensimmäisen videotapaamisen alkamista.

Lisätietoja: Laura Jussila, Verkkosova-projektityöntekijä, fysioterapeutti sp. laura.jussila(at)parkinson.fi, p. 050 463 8278

Kursseille haetaan Parkinson-liiton hakulomakkeella. Liiton kotisivuilta www.parkinson.fi/kurssihakemus löytyy tulostettava hakulomake, jonka voi täyttää myös sähköisesti. Hakemukseen liitetään kopio mielellään alle 6 kk vanhasta sairauskertomuksesta tai lääkärinlausunnosta.

Tuetut lomat

Tuetut lomat ovat hinnaltaan edullisia Maaseudun Terveys ja Lomahuolto ry:n (MTLH) järjestämiä ja STEA:n (ent. Raha-automaattiyhdistyksen) tukemia viiden vuorokauden mittaisia lomajaksoja. Lisätietoa

Voimaa vertaisuudesta, erityisesti dystoniaa sairastaville lapsiperheille

Ikaalisten dystonia perheloma toteutuu, ja mukaan mahtuu vielä PAPERISELLA hakemuksella, sähköinen linkki on ilmeisesti kiinni. Lomake lisätiedoissa.

Ikaalisten Kylpylä 1.7.2018–6.7.2018 (erityisesti dystoniaa sairastaville) Hakuaikaa on jatkettu 15.4. saakka. Huom! alle 17-vuotiaat lomailevat ilmaiseksi. Loma tarjoaa mahdollisuuden arjesta irtautumiseen, tiedon sekä tuen saamiseen niin toisilta osallistujilta kuin asiantuntijoiltakin.

Omavastuuosuus on 20,00 €/vrk/osallistuja. Hintaan sisältyy täysihoito, lomakohteen tarjoama vapaa-ajan ohjelma ja kylpylän käyttö. Lomajaksolla yhteyshenkilönä toimii liiton perehdyttämä vertaisohjaaja. Osalla lomista on liiton järjestösuunnittelija paikalla osan lomaa.

Lomille haku: Hakemukset lähetetään viimeistään 3 kuukautta ennen lomajakson alkua Maaseudun terveys- ja lomahuoltoon, Mannerheimintie 31 B 20, 00250 Helsinki (puh.050 406 4616).

Lomakalenteri https://lotu.lomajarjestot.fi/t/MTLH/calendar/list

Lisätietoa lomista http://www.mtlh.fi/ sekä liiton järjestösuunnittelijoilta.

Kelan kurssit

Kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit 2018

Kela järjestää työikäisille monipuolista kuntoutusta, jolla parannetaan ja tuetaan työkykyä ja edistetään työelämään pääsyä tai sinne paluuta. Kussitarjonta tästä (päivitetty 24.1.2018).

Vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta järjestetään asiakkaalle, jolla on sairauteen tai vammaan liittyvä suoritus- ja osallistumisrajoite, joka aiheuttaa hänelle huomattavia vaikeuksia osallistumisessa ja suoriutumisessa arjessa.  Kuntoutuksella voidaan tukea kuntoutujan mahdollisimman itsenäistä ja täysipainoista toimintaa ja osallistumista hänelle merkityksellisissä arjen ympäristöissä.

Sairausryhmäkohtaiset kuntoutuskurssit tukevat sairastuneita tai vammautuneita henkilöitä sekä heidän perheitään monissa eri elämäntilanteissa. Lisätietoa http://www.kela.fi/kuntoutus

Hakuohje: Kela -> kuntoutus -> kuntoutuskurssihaku: pompula kohtaan "sairausryhmäkohtaisia kursseja" ja sanahakulaatikkoon dystonia, sen jälkeen "suorita haku", niin näet päiväkohtaisen tilanteen.