Sopeutumisvalmennuskurssi:

Keho ja mieli, dystoniaa sairastaville ja läheisille Helsingissä neljänä päivänä maalis- ja huhtikuussa. Kurssi kestää 3 x 6h ja 4h ja se toteutetaan maaliskuun 17. päivä klo 13-19, 18.3. ja 19.3. klo 10-16 ja 16.4. klo 10-14. Kurssipäivänä tarjotaan lounas tai päivällinen ja kahvi. Haku kurssille päättyy 17.2.2020.

Lisätietoa Parkinsonliiton sivuilta: https://www.parkinson.fi/kuntoutus

Dystonia-yhdistys siirtyy enemmän sähköiseen viestintään.

• Oletko ilmoittanut toimivan sähköpostiosoitteen yhdistykselle?

Voit ilmoittaa sen osoitteeseen: jasenasiat@dystoniayhdistys.com.

• Jos sinulle riittää pelkästään yhdistyksen sähköinen jäsentiedote, voit senkin ilmoittaa yllä olevaan osoitteeseen.

Servikaalista dystoniaa koskeva tutkimus Turun yliopistossa

Turun valtakunnallisessa PET-keskuksessa yhteistyössä Turun yliopiston ja TYKS:in kanssa on käynnistynyt tutkimus, jossa pyritään selvittämään dystonian neurobiologista taustaa. Dystoniasta on tehty maailmalla lukuisia aivokuvantamistutkimuksia, jotka ovat havainneet poikkeavuuksia useilla aivoalueilla, mutta toistaiseksi ei tiedetä, mistä aivojen osista oireet ovat lähtöisin ja minne hoito tulisi kohdentaa.

Nyt käynnissä olevassa tutkimuksessa pyritään selvittämään dystoniaoireiden taustalla olevia aivoverkostoja ja miten näiden verkostojen toimintaa voitaisiin korjata transkraniaalisen magneettistimulaation (TMS) avulla. TMS on ei-kajoava menetelmä, jossa aivokudoksen toimintaa muokataan hetkellisesti vaihtuvan magneettikentän avulla asettamalla stimulaatiokela pään päälle. TMS on nykyään käytössä laajalti mm. masennuksen ja kivun hoidossa. Aivoverkostojen toimintaa mitataan aivojen PET-kuvantamisella.

Tutkimus on vasta alussa ja kestää kokonaisuudessaan usean vuoden ajan. Tutkijat tulevat lähettämään ajoittain rekrytointiviestejä sitä mukaa kun voivat uusia koehenkilöitä ottaa mukaan tutkimukseen. Tutkijat ovat myös lupautuneet tiedottamaan tutkimuksen tuloksista niiden valmistuttua Dystonia-yhdistyksen jäsenistölle. Tutkimuksesta vastaa apulaisprofessori LT Juho Joutsa.

Lisätietoja tutkimuksesta antaa: Tutkija Aleksi Kokkonen alpekok@utu.fi, puh. 040 026 0679